Ko lai tādu apēst, lai būtu garšīgi un nekaitīgi?

Viss būtu ļoti forši, ja varētu divreiz dienā kārtīgi iztīrīt zobus un ar to aizmirst par zobu higiēnu. Bet dzīvē viss nav tik vienkārši. Papildus nepieciešamībai izvēlēties pienācīgu zobu birsti un pastu, ir arī mērķtiecīgi jādomā par to, ko mēs liekam sev mutē. Jo tas tiešā veidā ietekmē mutes dobuma veselību kopumā.

Pareizas ēšanas laikmetā cilvēki ļoti rūpējas par to, ko viņi ēd, vai viņu ikdienas ēdiens nesatur GMO, e-vielas vai glutēnu utt. Katram ir sava motivācija – kāds vēlas būt vesels, kāds vēlas atbalstīt vietējo ražotāju, kāds tiecas pēc slaidākas līnijas. Šā vai tā, diēta ietekmē arī zobus, jo no uztura ir atkarīgas vairākas mutes dobuma slimības – kariess, erozija, audu iekaisums, periodontīts, kserostomija (sausums mutē) un vēl virkne citu problēmu.

Viss, ko ēdīsiet, atspoguļosies ne tikai uz jūsu organismu kopumā, bet arī kalpos par mutes dobuma veselības indikatoru. Kā saka zinātnieki, nav pareiza vai nepareiza produkta, jo ir tikai sabalansēts vai nesabalansēts uzturs. Inga Račika, “Dental Art” higiēnists, produktus sadala divās grupās – kas palīdz veicināt mutes (zobu, mēles, smaganu…) dobuma veselību un kas visiem spēkiem traucē to saglabāt. Tātad, no sākuma pastāstīsim par pārtiku-palīgu.

  1. Šķiedrvielas: te noteikti topa augšgalā būtu jebkurš pilngraudus saturošs produkts, piemēram, auzu pārslas, lēcas un griķi, arī dažādi dārzeņi.
  2. Piena produkti: piena produktos esošais kalcijs stiprina zoba emalju, kā arī veicina zobu remineralizāiju (atjauno minerālvielas zobā).
  3. Rieksti, gaļa, olas.
  4. Zaļā tēja: Zaļā tēja var aizvietot kafiju, jo tās sastāvā ir kofeīns, savukārt atšķirībā no kafijas, zaļā tēja satur antioksidantus, kas samazina baktēriju daudzumu mutē.
  5. Košļājamā gumija. Noteikti ieteiktu lielot košļājamo gumiju, bet jāizvēlas tādu, kura nesatur cukuru. Tā palielinās siekalu izdalīšanās daudzumu, tādā veidā veicinot mutes dobuma pašattīrīšanos. Ļoti labi, ja košļajamās gumijas sastāvā ir ksilitols, jo šī viela cīnās pret streptococcus mutans (baktēriju, kas ir galvenais kariesa ierosinātājs), kā arī veic zobu balinošo iedarbību.

Pārtika-ienaidnieks:

  • dažādi produkti, kas satur cukuru;
  • dzērieni, kas satur saldinātājus;
  • miltu izstrādājumi;
  • mērces.

Marina Kaplāne, SMP doktorāta uztura speciālists, iesaka ēst kārtīgi un starp ēdienreizēm (ja pavisam nevar atturēties no našķiem) vislabāk būtu iekost dārzeņus un augļus, var papildināt tos ar siera gabaliņu. Kopumā piena produkti bez cukura satur daudz baltumvielu un kalciju, kas noteikti palīdzēs saglabāt zobu spēku un izturību. Uz emalju ļoti labi iedarbojas produkti, kuri satur daudz fosfora, – gaļa, putna gaļa, zivs un olas.

Svarīgi ikdienā patērēt daudz ūdeni, jo ūdens veic mutes attīrīšanu – attīra muti no ēdienu radītās skābes, neitralizē pH. Tāpēc noteikti pievērsiet uzmanību tam, cik daudz ūdens jūs dzerat un neaizmirsiet skalot muti pēc ēdienreizēm vai pēc apēstiem saldumiem.

Kā jau minēja Inga, ir svarīgi rūpēties arī par smaganu veselību. Šajā kontekstā ir jārūpējas, lai organismā ir pietiekošs vitamīnu C un D daudzums. C vitamīna deficīts ir viens no iemesliem, kāpēc attīstās smaganu asiņošana un gingivīts. Šī vitamina deficītu bieži identificē smēķētājiem. Ja atpazīstat šajā stāstā sevi, tad parūpējieties par to, lai jūsu racionā ir upenes, zemenes, sarkanie pipari, kāposti, spināti, ogas, kartupeļi, piens un aknas.

Savukārt, D vitamīns arī ir no grupas, kura deficīts ietekmē periodontālo audu veselību. Zivis, pilngraudu pārslas, kaviārs, piena produkti, cūkgaļa, olas, sojas/mandeļu piens palīdzēs jums izvairīties no D vitamīna deficīta.

Un kā lielu punktu pieliekot visam šim stāstam, gribētos pateikt par to, ka jums ir visas iespējas palīdzēt arī saviem bērniem saglabāt veselus un skaistus zobus, vienkārši pieradinot viņus pie pareizas mutes dobuma kopšanas un veselīga uztura. Vēlāk jūs visi būsiet pateicīgi sev par šo, jo viss ir tikai jūsu pašu rokās.

Novēlot visiem sniegbaltus smaidus,
Klīnika “Dental Art” sadarbībā ar “SMP doktorātu”

21.12.2017

Dalīties