Tu esi tas, ko Tu ēdi

Nevar noliegt, ka uzturs ietekmē ne tikai cilvēka veselību kopumā, bet arī specifiski mutes dobuma veselību. Viss ko jūs ēdīsiet, atspoguļosies ne tikai uz organismu kopumā, bet arī kalpos par mutes dobuma veselības indikatoru. 

Šodien mēs pastāstīsim par dažādu pārtiku un par to, kā jūsu racions ietekmē mutes dobumu, zobus, to veselību un arī krāsu.

Pārtika, kuru ēdot mutes dobuma veselība uzlabosies:

  • Šķiedrvielas.  Te noteikti topa augšgalā butu jebkurš pilngraudus saturošs produkts, piemēram, auzu pārslas, lēcas un griķi. Nemazāk svarīgi ir arī dārzeņi.
  • Piena produkti. Piena produktos esošais kalcijs stiprina zoba emalju, kā arī veicina zobu remineralizāiju, citiem vārdiem sakot, atjauno minerālvielas zobā.
  • Rieksti, gaļa, olas.
  • Zaļā tēja. Pirmkārt, zaļā tēja jums var aizvietot kafiju, jo tās sastāvā ir kofeīns, savukārt atšķirībā no kafijas, zaļā tēja satur antioksidantus, kas samazina baktēriju daudzumu mute. Vēl pie tam zaļā tēja krāso zobus stipri mazāk, nekā kafija
  • Ūdens. Ir ļoti svarīgi ikdienā patērēt daudz ūdeni, jo ūdens veic mutes attīrīšanu.
    Ūdens attīra muti no ēdienu radītās skābes un neitralizē pH līmeni.
  • Košļājamā gumija. Zobu higiēnisti noteikti ieteic lielot košļājamo gumiju, bet jāizvēlas tādu, kura nesatur cukuru. Košļājamā gumija palielinās siekalu izdalīšanās daudzumu, tādā veidā veicinot mutes dobuma pašattīrīšanos. Ļoti labi, ja košļājamās gumijas sastāvā ir ksilitols, jo šī viela cīnās pret streptococcus mutans – baktēriju, kas ir galvenais kariesa ierosinātājs. Turklāt ksilitols veicina zobu balinošo iedarbību.

Runājot par uzturvielām un vitamīniem var minēt sekojošo:

C vitamina deficits ir viens no iemesliem, kāpēc attīstās smaganu asiņošana un gingivīts. Šī vitamina deficītu bieži konstatē smēķētājiem. Tātad, lai piesatinātu savu ēdienkarti ar C vitaminu, būtu jāpievērš uzmanība upenēm, zemenēm, sarkanajiem pipariem, kāpostiem, spinātiem, ogām, kartupeļiem, pienam un aknām.

D vitamins arī ir no tās grupas, kura deficīts ietekmē periodontālo audu veselību.

Nosauksim pārtiku, kas satur D vitaminu: zivis, pilngraudu pārslas, kaviārs, piena produkti, cūkgaļa, olas, sojas/mandeļu piens.

Ja ir pārtika, kas palīdz mums būt veseliem un stipriem, diemžēl, uz mūsu šķivjiem un mūsu krūzēs bieži paradas arī tāda pārtika, kas negatīvi ietekmē zobu veselību. Protams, vairākums no “nepareizās” pārtikas satur ļoti daudz cukura. Tātad, no kā būtu jāizvairās, lai saglabātu zobu veselību un baltu krāsu.

  • Dažādi produkti, kas satur cukuru: konditorijas izstrādājumi, konfektes, tortes.
  • Dzērieni, kas satur saldinātājus: Coca-cola, kafija, alkohols. Daudz cilvēki zina par aklohola slikto ietekmi uz kopējo organisma stāvokli, bet neiedomājas, ka alkohols satur ļoti daudz cukura, spēcīgi bojājot zobus.
  • Miltu izstrādājumi: jo vairāk edīsiet miltu izstrādājumus, jo lielāks risks, ka zobi pastāvīgi būs aplikti ar aplikumu.
  • Mērces: kečups, majonēze. Sojas mērce un karijs ļoti krāso zobus.

9.08.2017

Dalīties